Hiermee opent Hyundai de aanval op de Prius
De nieuwe Hyundai Ioniq komt met maar liefst drie aandrijflijnen: EV, PHEV en HEV. Over de hybride-variant (HEV), die deze zomer al verschijnt, hebben we inmiddels meer informatie.
De Ioniq Hybrid is voorzien van een 1,6-liter benzinemotor met de hoogste thermische efficiëntie ter wereld (40 procent). Dat betekent dat er relatief weinig energie omgezet wordt in warmte en des te meer in bewegingsenergie. Daarmee stoot de Ioniq zijn grootste concurrent van de troon. De Prius redt de 40 procent nét niet.
Vermogen Ioniq
Samen met de elektromotor bedraagt het vermogen 112 kW (152 pk). Beide motoren zijn gekoppeld aan een automatische zestrapstransmissie met dubbele koppeling. Alles aan de Hyundai Ioniq is compleet nieuw, van chassis tot aandrijflijn. De carrosserie bestaat uit ultrasterk staal en aluminium. Hierdoor is de auto relatief licht en veilig. De vorm zorgt voor een lage luchtweerstand van 0,24 Cw. Omdat de batterijen zich onder de achterbank bevinden, is de laadruimte – met neergeklapte achterbank – maar liefst 750 liter groot.
In de elektrische modus bedraagt de topsnelheid van de Hyundai 120 km/u. Verbruik- en uitstootcijfers houden we nog tegoed. Evenals specificaties van de plug-in hybride (PHEV) en volledig elektrische variant (EV), die volgen 1 maart.
Specificaties Hyundai IONIQ
Actieradius Hyundai IONIQ
Stad – Winter | 255 km |
Snelweg – Winter | 190 km |
Gecombineerd – Winter | 220 km |
Stad – Zomer | 400 km |
Snelweg – Zomer | 250 km |
Gecombineerd – Zomer | 310 km |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | B |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde - Achter |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 7.2 kW AC |
Laadtijd (0->370 km) | 6u15m |
Laadsnelheid | 42 km/u |
Meer Specificaties op EV-Database.nl
Nog geen reacties