Accu van elektrische auto in twee minuten vervangen
Slim batterijwisselconcept is sneller dan tanktijd van auto met brandstofmotor
De lege batterij van een elektrische auto binnen twee minuten vervangen voor een opgeladen batterij? Het Zweedse bedrijf Power Swap heeft mogelijk een oplossing.
Slim batterijwisselconcept
Het opladen van een elektrische auto neemt nog altijd meer tijd in beslag dan het tanken van een auto met brandstofmotor. Power Swap realiseert dat als geen ander. De Zweedse start-up – ontstaan na een crowdfunding campagne en met steun van het Swedish Energy Agency, onderdeel van het Zweedse ministerie voor Milieu en Energie – ontwikkelde daarom een innovatief batterijwisselconcept.
Power Swap station
De gebruiker van een elektrische auto zou in theorie de auto naast een Power Swap station moeten parkeren, waarna een robot vanaf de zijkant de lege accu uit het voertuig haalt en vervangt voor een opgeladen accu. Dit proces duurt ongeveer twee minuten. Daarna kan de gebruiker direct wegrijden. Twee minuten: dat is korter dan de gemiddelde tanktijd van een auto met brandstofmotor.
Grootste struikelblok
Auto’s moeten uiteraard wel geschikt zijn voor een Power Swap station. Dat vormt nu het grootste struikelblok. Maar we gaan even uit van een rooskleurige toekomst. In dat geval biedt Power Swap de accu’s via een leaseconstructie aan. Autofabrikanten kunnen elektrische modellen om die reden zonder accu aanbieden, waardoor de kostprijs aanzienlijk daalt, misschien wel onder het niveau van een auto met verbrandingsmotor.
Belasting op elektriciteitsnetwerk beperken
De lege accu’s worden opgeladen in een speciaal laadstation van Power Swap. Dit gebeurt niet met snelladers, maar met normale laders zodat de belasting op het elektriciteitsnetwerk wordt beperkt. Power Swap hoopt de ‘accuwisselstations’ te plaatsen bij een bestaand tankstation of parkeerplaats. Dit is op de lange termijn goedkoper dan het installeren van duizenden oplaadpalen.
ECar
Er bestaat nog geen functionerend prototype, maar het idee is veelbelovend. Er is een demonstratiesysteem in de maak. Power Swap gaat het demomodel gebruiken om accu- en autofabrikanten te overtuigen. Het plan is om het Power Swap-systeem eerst in Zweden uit te rollen. De Zweedse fabrikant van elektrische voertuigen ECar heeft zich al aangesloten bij het project. Nu de rest nog, want nogmaals: dit project wordt alleen succesvol als autofabrikanten het Power Swap-systeem op grote schaal adopteren in het productieproces.
Ik geloof totaal niet in dit concept. Bij een Tesla loopt het accupakket over de gehele bodem en dit zal gelden voor alle auto’s die vanaf de grond af aan als elektrische auto worden ontworpen. Of moet dit een soort extra noodaccu worden van 20-30kWh? Ze kunnen beter hun tijd investeren in snel laadtechnologie.
Niet helemaal nieuw, dit idee. Better Place was een bedrijf die hetzelfde wilde doen en zelf al ergens een wisselstation had gebouwd. In Israel geloof ik. De Renault Fluence Z.E heeft een verwisselbare batterij.
Dat het ooit een keer mislukt is zegt niet dat het een slecht idee is. Je zou kunnen zeggen dat Better Place te vroeg was. De infrastructuur was te duur er waren nog te weinig auto’s.