Weekoverzicht: ‘Hoe versnipperd is het EV-beleid?’
Laadpalen
Ook het Ministerie van Economische Zaken maakt zich zorgen om de EV. In een dik rapport beschrijft het Ministerie hoe de EV tot een succes te maken is. Onder andere de beperkte beschikbaarheid van laadpalen blijkt voor elektrisch rijders een probleem. Ondertussen meldden de gemeenten Lekkerkerk, Dongeradeel, Beilen, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Urk, Lekkerkerk, Leiden, Drimmelen en Maastricht vol trots dat er nieuwe laadpalen zijn geplaatst. En dat allemaal in één week. Dat netwerk aan laadpalen komt er wel. Een wethouder van verkeer die nog niet naast een laadpaal is gefotografeerd bestaat niet.
Discussie
Het college van Utrecht heeft ondertussen besloten om zelf elektrisch te gaan rijden. Zij zijn dan in ieder geval goed voorbereid op 2015, dan kan er (wellicht) niet meer met oude benzine- en dieselauto’s in de stad gereden worden. Al komt er van alle kanten kritiek op het mobiliteitsplan. Is de maatregel nu wel of niet beter voor de luchtkwaliteit? En is het een motivatie om over te stappen op een EV? Het is in ieder geval een plan dat de nodige discussie oproept, dat is nooit verkeerd. Meediscussiëren kan bijvoorbeeld op de Zero Emission pagina op LinkedIn.
Twitterauto
Waar er in en rondom Utrecht al van alles geregeld is voor elektrisch rijders, daar moeten inwoners van Smallingerland het doen met een elektrische Twitterauto. Wethouder Egbert Berenst van de gemeente is enthousiast: “Op een mooie dag zet je de airco niet aan, maar doe je lekker het raampje open. Je hebt namelijk geen last van lawaai, maar hoort de vogeltjes fluiten!” Een mooi streven om dat in iedere stad of dorpskern voor elkaar te krijgen. Misschien dat het dan wel tijd wordt voor een eenduidige landelijke aanpak.
Nog geen reacties